גירושין

רגע לפני גירושים וחלוקת הנכסים – ההתלבטויות ואיך הן משפיעות על ההחלטה? 

רגע לפני גירושים וחלוקת הנכסים - ההתלבטויות ואיך הן משפיעות על ההחלטה? 

גירושים הם תהליך רגשי שמערב את כל קשת הרגשות השליליים והחיוביים. ברגע שבני זוג נכנסים למצב בו מחליטים להיפרד, מתחילה מערבולת של ערפל שמכסה את העתיד הקרוב והרחוק. מהחיים היציבים והידועים מראש, רבים מרגישים שהקרקע נשמטת מתחת לרגליהם. איך ייראו החיים ביום שאחרי? ואיך הם יהיו שנה אחרי? אלו יושפעו מההחלטות שכל אחד מבני הזוג יקבלו בנפרד וביחד.

ההבנה שמתחילים לסלול דרך חדשה, מחלחלת אצל שני בני הזוג בשלבים שונים. בן הזוג שיזם את הגירושים, אולי חשב כמה שלבים קדימה כשקיבל את ההחלטה בינו לבין עצמו. אבל אי אפשר להימנע מכך שעכשיו יש המון החלטות שבני הזוג נדרשים לקבל ביחד, ולכל אחת מהן יש המשך של פיצולים בדרך. המאמר הנוכחי ימפה את הנושאים העיקריים לגביהם בני הזוג מתלבטים בעת תהליך גירושים. לשם כתיבתו פנינו לעורך הדין לענייני משפחה עודד וולף.

האם ללכת לגישור או להליך משפטי?

ישנן שתי דרכים נפוצות להתגרש – בגישור בו נכתב הסכם של גירושים בהסכמה או בבית המשפט במסגרת הליך משפטי ארוך ומורכב.

תהליך הגישור קיבל האצה משמעותית כפתרון אידיאלי לסיום גירושים בהם יש אפשרות להתדיינות. גם אם החלטתם להתחיל בהליך משפטי ופתחתם בקשה ליישוב סכסוך בבית המשפט, תצטרכו להיפגש עם איש מקצוע במסגרת גישור מטעם בית המשפט. במקרה בו בני הזוג לא מצליחים ליצור תקשורת מיטיבה ביניהם, ניתן לקיים את הליך הגישור בנוכחות של עורכי דין. זה מעין מצב ביניים שעונה על הצורך בביצוע תהליך מזורז ופחות יקר ממשפט, אך גם לא דורש מבני הזוג להיות בתקשורת ישירה.

עם זאת, הגישור לא מתאים לכולם. לעיתים יש צורך בהכרעה של בית המשפט בנושאים מסוימים המצויים במחלוקת בין בני הזוג, ובמקרה כזה, חשוב שתתייעצו עם עורך דין לענייני משפחה שישב איתכם לגבש אסטרטגיה שתתאים למצב שלכם.

איפה לפתוח את התיק?

כולנו מכירים את מירוץ הסמכויות בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה שמתחיל ברגע שבני זוג מחליטים להתגרש. . הסמכות המשפטית הראשונה שאליה יובא המקרה, היא זו שבה יתקיים הדיון בעניינכם. האמירה המיושנת לפיה לנשים כדאי לפתוח את התיק בבית המשפט לענייני משפחה ולגברים בבית הדין הרבני כבר לא תקפה, ותלויה במקרה שלכם ובמטרות שאתם רוצים להשיג. על מנת לקבל את ההחלטה רצוי שתתייעצו עם עורך דין לענייני משפחה.

מה לעשות עם הבית?

לרוב בני הזוג בוחרים למכור את הבית ולהתחלק ברווחים שלו. אפשרויות אחרות הן שאחד מבני הזוג קונה את הזכויות של השני בבית, וממשיך להתגורר בו. אפשר למצוא פתרונות יצירתיים נוספים בהידברות ועל פי הצרכים שלכם.

מה לעשות עם הילדים?

בעניין זה ישנם הפתרונות המוכרים של אחריות הורית משותפת או חלקית, אבל מעבר לאלו, לאחרונה צוברת תאוצה האפשרות של אחריות משותפת משולבת עם נסטינג. הנסטינג הוא פיתרון שמתאים לבני זוג שמסתדרים מספיק טוב כדי לחלוק את הבית בימים שונים, ובכך לא להעביר את הילדים בין בתים.

איך לחלק את הנכסים הכלכליים?

בהסדר של איזון משאבים הנכסים הכלכליים שצברתם לאורך שנות הנישואים מתחלקים חצי חצי. כמובן שאין צורך לפתוח את קרן הפנסיה או לשבור תכניות חיסכון, ולכן ניתן פשוט לאזן את המשאבים, על ידי העברה של הכסף הנזיל או זכויות אחרות ביניכם. על מנת לקבל הצעות הוגנות ומסודרות, רצוי להיעזר באקטואר בשלב זה.

מתי מספרים לילדים?

אם יש לכם ילדים, חשוב לדאוג לערב אותם רק בהתאם לגילם ובגרותם בקיומו של  התהליך, ורק לאחר שיש בהירות. רצוי לשם כך להתייעץ עם אנשי טיפול מתמחים בתחום ולעשות זאת בשיתוף פעולה עם המסגרות החינוכיות בהן הם שוהים (גן/ בית ספר).

אנשי מקצוע יוכלו לתדרך אתכם איך מספרים לילדים כך שיהיו מעורבים אבל יוכלו לקבל כלים של תקווה וחוסן להתמודדות.

לסיכום, אתם מתחילים לצעוד בצעדים קטנים אל עבר שינוי העתיד של כל אחד מכם. עשו זאת בזהירות ותזכרו שאתם לא לבד. גם אם אין לכם ילדים – יש פה עוד אדם שעובר תהליך של שינוי החיים שלו. השתדלו לעבור את זה עם מירב הכבוד שתוכלו, ופנו לאנשי מקצוע רלוונטיים על מנת להסתייע בהם. אל תחסכו בהוצאות על מי שיוכל ללוות אתכם ביצירתיות ויד ביד אל עבר התחלת השלב הבא בחייכם.  

 *המידע במאמר הינו למידע כללי בלבד ואינו מחליף ייעוץ משפט